- 1225 Budapest, Nagytétényi út 169.
- sales@vertesz.hu
- +36 1 248 2340
Ki nyújthat be támogatási kérelmet?
Helyi (települési) önkormányzatok (GFO 321);
Konzorciumi tagként a konzorciumvezető kevésbé fejlett régiókban működő:
100% önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságai:
A támogatási kérelem benyújtására konzorciumi formában is van lehetőség.
Milyen tevékenységek támogathatóak?
Mikor lehet benyújtani a támogatási kérelmet?
2025.02.14. – 2025.03.21
Mennyi támogatást lehet igényelni?
Minimum 75 000 000 Ft – maximum 225 000 000 Ft, 100%-os vissza nem térítendő állami támogatás, melyre 100%-os előleg igényelhető.
Mennyi a projekt végrehajtására rendelkezésre álló időtartam?
A projekt végrehajtására rendelkezésre álló időtartam maximum 18 hónap.
Budapest kivételével az ország egész területén megvalósítható a projekt.
Projektek bírálata: beérkezett kérelmekről az Irányító Hatóság standard kiválasztási eljárásrend szerint hoz döntést.
Nem pályázhat:
ha a TOP Plusz-2.1.1-21 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése , vagy a TOP Plusz 2.1.2-21 Fenntartható energiahatékonyság felhívás keretében benyújtott támogatási kérelme kapcsán már hatályos támogatási szerződéssel rendelkezik a Városok energiahatékonyságának növelése érdekében okos hálózat (smart grid) és okos mérés (smart metering) rendszer létrehozása tevékenységre irányulóan, melynek keretében jelen felhívás tárgyába tartozó energia menedzsment rendszert vezet be.
2.1. Milyen tevékenységek támogathatóak?
2.1.2.1. Kötelezően megvalósítandó, önállóan nem támogatható tevékenységek:
1.1. Megvalósíthatósági Tanulmány (Továbbiakban: MT) elkészítése Felhívás törzsszövegében és mellékleteiben szereplő elvárásoknak, továbbá az ott meghatározott formai és tartalmi elemeknek, követelményeknek megfelelő MT és a mellékleteinek elkészítése.
1.2. Egyéb, a projekt előkészítéshez kapcsolódó feladatok A projekt megvalósítást előkészítő egyéb szakmai tevékenységek megvalósítása.
A lokális energiamenedzsment rendszer műszaki tervezése, kapcsolódó beszerzések megvalósítása, rendszer bevezetése.
2.1. A rendszer bevezetésének és a feltételeknek megfelelő mérő-, érzékelő-, és adattovábbító eszközök felszerelésének műszaki tervezése A lokális energiamenedzsment rendszer és a méréshez szükséges eszközök felszerelésének műszaki tervezése: – az MT figyelembevételével a rendszerbe bekötött végpont kijelölése, a méréshez szükséges eszközök számosságának, típusának, bekötési architektúrájának, telepítési és kommunikációs rendjének megtervezése. A hálózattervezés, a kapcsolódó eszközök adatkommunikációs és szoftveres konfigurálásának tervezése az adatbeolvasási és vezérlési adatok átadásának biztosításához. – a lokális energiamenedzsment rendszer funkcionális illesztése, adatgyűjtési, adattovábbítási, kommunikációs, adatfeldolgozási, riportálási, eszközvezérlési, szerződéskezelési, riasztási, szabályozási és rendszermonitoring képességeinek tervezése, – a lokális energiamenedzsment rendszer felhasználó- és jogosultságkezelésének tervezése, az IT biztonsági és adatvédelmi szempontok figyelembevételével, – a bevezetés tervezése: A lokális energiamenedzsment rendszer bevezetésének tervezése. Az IOT eszközök fizikai telepítésének ütemezése.
2.2. Lokális energiamenedzsment rendszer bevezetéséhez kapcsolódó eszközök beszerzése Az új lokális energiamenedzsment rendszer bevezetéséhez szükséges eszközök beszerzése: – mérő-, és/vagy érzékelő- és/vagy adattovábbító eszközök
2.3. Lokális energiamenedzsment szoftver beszerzése Az új lokális energiamenedzsment rendszer bevezetéshez szükséges szoftverek biztosítása: lokális energiamenedzsment szoftver licenszei.
2.4. Rendszerbevezetés, implementáció. A kiválasztott és beszerzett új lokális energiamenedzsment rendszer teljes körű kiépítése, dokumentálása és bevezetése: – mérő-, és/vagy érzékelő- és/vagy adattovábbító eszközök felszerelése és beüzemelése, – adatkapcsolatok kiépítése és beállítása, – a lokális energiamenedzsment rendszer telepítése, beállítása / testre szabása, – az eszközök csatlakoztatása és adatkapcsolatainak beüzemelése, – rendszer üzembe helyezése, tesztüzem, – dokumentáció készítése – felhasználók felkészítése a rendszer használatára.
KEP adatkapcsolat kiépítése és központi szolgáltatások használata Az új lokális energiamenedzsment rendszer csatlakoztatása a központi rendszerhez, a Közintézményi Energiamenedzsment Platformhoz (a továbbiakban: KEP). A KEP adatkapcsolat megvalósítása: – adatkapcsolat beállítása, – tesztelés és próbaüzem, – FEAK igazolás beszerzése a működőképességről
4.1. Projektmenedzsment feladatok ellátása a projekt előkészítési és megvalósítási szakaszában Az előkészítés és megvalósítása alatt felmerülő projektmenedzsment feladatok ellátása. Az elvárások részletesen a Felhívás 6.2.2 A projekt megvalósító szervezettel kapcsolatos elvárások című részben találhatóak.
4.2. Projektmenedzsmenthez szükséges eszközök, anyagok biztosítása, iroda és eszközök bérlése.
4.3. Projektmenedzsmenthez kapcsolódó utazás és szállás biztosítása.
5.1. Közbeszerzési / beszerzési eljárások lefolytatása Közbeszerzési / beszerzési eljárások lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátása, ideértve a közbeszerzési eljárás lebonyolításával kapcsolatos szakértő igénybevételét (akár szolgáltatás, akár saját teljesítés keretében valósul meg a tevékenység ellátása), valamint e tevékenység alatt tervezendőek a hatósági díjak.
5.2. Általános (rezsi) költségek biztosítása A 2021-2027 programozási időszak Elszámolási Útmutató I. fejezetének 3.9.1. pontja szerinti költségek minősülnek általános (rezsi) költségeknek, melyek nem kapcsolhatók közvetlenül teljes mértékben egy adott folyamathoz, vagy tevékenységhez, azonban elengedhetetlenek a tevékenység végzéséhez általában.
5.3. Kötelező tájékoztatás és nyilvánosság biztosítása A „Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei Plusz” című dokumentumban kötelezően előírt tevékenységek értendők a tájékoztatás és nyilvánosság biztosítása alatt. Ld. Felhívás 6.2.1 fejezet alatt.
5.4. Horizontális követelmények teljesítése A Felhívás keretében támogathatók mindazon tevékenységek, amelyek a 2.4 fejezetben előírt horizontális elvárások és követelmények teljesítéséhez szükségesek.
Nem finanszírozott tevékenységek
Tekintettel arra, hogy az az elvárás, hogy a projekt teljes költségét szerepeltesse a támogatást igénylő a projekt dokumentációjában – beleértve a projekt költségvetését is –, ezért „Nem finanszírozott tevékenységként” szükséges szerepeltetni azon tevékenységeket, amelyek
2.3. Milyen műszaki, szakmai elvárásoknak feleljen meg a projekt?
2.3.1. Szakmai elvárások
2.3.1.1. Általános szakmai elvárások
A Támogatási kérelemben leadott műszaki tartalomnak összhangban kell lennie az alábbi lokális energiamenedzsment rendszerre vonatkozó elvárással:
További elvárások.
Energiahatékonysági beruházási terv benyújtása:
A támogatást igénylő vállalja, hogy a projekt fizikai befejezését követő 24. hónap végéig benyújtja az energia-fogyasztásához kapcsolódóan bevezetésre kerülő energiamenedzsment rendszer legalább 1 év működési adatokon alapuló, az MT keretében előzetesen bemutatott, megvalósítani tervezett fejlesztések eredményeképp kidolgozott energiahatékonysági beavatkozási tervet.
A PROJEKTVÉGREHAJTÁS IDŐTARTAMA
4.1. Mikor kezdhető meg a projekt?
A támogatás, a támogatási kérelem benyújtását megelőzően megkezdett projekthez nem igényelhető. Amennyiben megállapítást nyer, hogy a projekt megkezdésére a támogatási kérelem benyújtását megelőzően sor került, a támogatási kérelem elutasításra, illetve a támogatás visszavonásra kerül.
Az „ÁÚF 21-27” szerint a projekt előkészítése nem minősül megkezdésnek, így a felhívás 7.3. fejezetében az 1. Projektelőkészítés költségei költségtípus költségelemein elszámolni kívánt tevékenységek megelőzhetik a támogatási kérelem benyújtását.
A projekt megvalósítása a támogatási kérelem benyújtását követő napon saját felelősségre megkezdhető, de a projekt megkezdése nem jelent előnyt annak elbírálása során, továbbá nem garantálja az igényelt támogatás elnyerését.
Ha Ön a támogatási döntés kézhezvétele előtt már megindítja a közbeszerzési eljárást, be kell tartania a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket is.
Mennyi idő alatt kell fizikailag befejezni a projektet?
A projekt fizikai befejezésére a megkezdéstől számított maximum 18 hónap áll rendelkezésre. A projekt fizikai befejezésének határideje legkésőbb 2027. december 31.
A záró kifizetési kérelem benyújtásának határideje a projekt fizikai befejezését követő 60. nap, de legkésőbb 2028. február 29.
6.2.2. A projekt megvalósító szervezettel kapcsolatos elvárások
Projektmenedzsmenttel kapcsolatos elvárások
– Projektmenedzser: közszolgálati jogviszony vagy munkaviszony keretében foglalkoztatott, munkaideje a projektben bizonyíthatóan eléri a heti 20 órát. A projektmenedzsernek felsőfokú végzettséggel kell rendelkeznie. Az alátámasztó dokumentumokat az MT mellékleteként szükséges benyújtani.
– Pénzügyi vezető: közszolgálati jogviszony vagy munkaviszony keretében foglalkoztatott, munkaideje a projektben bizonyíthatóan eléri a heti 20 órát. A pénzügyi vezetőnek felsőfokú végzettséggel kell rendelkeznie. Az alátámasztó dokumentumokat az MT mellékleteként szükséges benyújtani. A projektmenedzser és pénzügyi vezető munkakörbe tartozó feladatokat egy személy is elláthatja 40 órában a projekt szakmai feladatainak megfelelő színvonalú ellátása esetén.
– Szakmai vezető: közszolgálati jogviszony vagy munkaviszony keretében foglalkoztatott; munkaideje a projektben bizonyíthatóan eléri a heti 20 órát. A szakmai vezetőnek felsőfokú végzettséggel kell rendelkeznie. Az alátámasztó dokumentumokat az MT mellékleteként szükséges benyújtani. – A szakmai megvalósítók létszámát az MT-ben indokolni szükséges.
6.2.4 Közgazdasági és pénzügyi elemzés készítése
A támogatást igénylőnek a projekt benyújtásakor a projekt adatlapon el kell készítenie a projekt közgazdasági és pénzügyi értékelést az „Útmutató a projektek közgazdasági és pénzügyi értékeléséhez 2021-2027” dokumentum alapján. A projekt méretére tekintettel a közgazdasági értékelése során a támogatást igénylőnek egyszerűsített igényfelmérést és rövid, szöveges változatelemzést kell készítenie. A projekt pénzügyi fenntarthatóságának vizsgálatát minden esetben kötelező elvégezni.
6.3. Kell-e közbeszerzést lefolytatni?
Ha a projektben tervezett beszerzésre a közbeszerzési jogszabályok vonatkoznak, közbeszerzést kell lefolytatni. Ennek vizsgálata és a szükséges eljárás lefolytatása – az egybeszámítási szabályok figyelembevételével az Ön feladata és felelőssége.
7.1.1 Támogatási előlegre vonatkozó szabályok
Utófinanszírozású tevékenységekre Ön támogatási előleget igényelhet. Az igényelhető támogatási előleg mértéke legfeljebb a megítélt támogatás 100%-a a lenti feltételek teljesülése esetén. A támogatási előleg mértéke abban az esetben 100 %, ha Ön költségvetési szerv, közvetlen vagy közvetett többségi állami tulajdonban álló gazdasági társaság, helyi önkormányzat, önkormányzati társulás, közvetlen vagy közvetett többségi önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság, térségi fejlesztési tanács, köztestület vagy közalapítvány, az állam által alapított vagyonkezelő alapítvány vagy az ilyen alapítvány által fenntartott jogi személy kedvezményezett, és
7.1.2 Szállítói előlegre vonatkozó szabályok
A Kbt. hatálya alá tartozó beszerzésnél, szállítói finanszírozás alkalmazása esetén Önnek a közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződésben biztosítania kell a szállító részére szállítói előleg igénybevételének lehetőségét. Ha Ön közszféra szervezet, akkor szállítói finanszírozás alkalmazása esetén
7.3. Melyek az elszámolható költségek?
A támogatási kérelem részeként benyújtott költségvetésnek tartalmaznia kell a projekt teljes költségét! A támogatási kérelemben és a későbbiekben megkötésre kerülő vállalkozói szerződésekben elkülönítetten és egyértelműen be kell mutatni, ha a projekt tartalmaz
Piaci ár alátámasztása támogatási kérelem benyújtásakor, valamint költségvetés módosítás esetén az adott költségvetési sor költségnövekménye esetén: a támogatási kérelemben benyújtott költségvetésben szereplő költségek alátámasztására legalább egy indikatív árajánlat benyújtása szükséges, beszerzés és közbeszerzési eljárás keretében tervezett költségek esetében is.
A projekt tervezése és megvalósítása során az egyes elszámolható költségtípusok vonatkozásában kérjük, vegye figyelembe a következő korlátozásokat Költségtípus Maximális mértéke az Európai Unióval elszámolható összköltségre vetítve (%) Projekt előkészítés, tervezés (kivéve közbeszerzési eljárások lefolytatásának költsége) 5,00 % Projektmenedzsment 2,50 %.
A „Projekt előkészítés, tervezés”, a „Projektmenedzsment” költségtípusok esetén a fenti korlátok a költségek közötti átcsoportosítással módosíthatók, összevonhatók, azonban ebben az esetben sem haladhatja meg ezen költségtípusok együttes százalékos mértéke a 7,50%-ot az Európai Unióval elszámolható összköltségre vonatkozóan.
A Megvalósíthatósági Tanulmányra vonatkozó terjedelmi korlát Az MT terjedelme mellékletek nélkül, a közgazdasági és pénzügyi elemzést is beszámítva minimum 60 oldal.
8.1. Milyen eljárásrend alapján történik a támogatási kérelmek kiválasztása?
A felhívásra beérkező támogatási kérelmek a Korm. rendelet alapján standard kiválasztási eljárásrend alapján kerülnek kiválasztásra. Az eljárás során a Korm. rendelet szabályai szerint lehetőség van egyszeri hiánypótlásra. Az eljárás során a Korm. rendelet szabályai szerint lehetőség van egyszeri tisztázó kérdés alkalmazására. Az eljárás során a Korm. rendelet szabályai szerint nincs lehetőség szóbeli egyeztetésre. Az Irányító Hatóság a támogatási kérelmekről való döntés megalapozására Döntés-előkészítő Bizottságot hív össze. A támogatási kérelmekről az Irányító Hatóság vezetője szakaszos elbírálással dönt. Az eljárásrendre vonatkozó további információk az ”ÁÚF 21-27” 3. fejezetében találhatók.
Lépjen velünk kapcsolatba! Tegyünk közösen a fenntartható jövőért!